گرامیداشت از قانون اساسی کشور در اداره عالی بررسی

sao-af
پنجشنبه ۱۳۹۸/۱۰/۱۲ - ۱۱:۲
SAO

امروز به تاریخ ۱۲ جدی ۱۳۹۸ با حضور معاون مالی واداری اداره عالی بررسی، متخصص کمیسیون مستقل نظارت بر تطبیق قانون اساسی، هیئت رهبری و کارمندان  اداره عالی بررسی در تالار کنفرانس‌های این اداره از شانزدهمین سالروز تصویب قانون اساسی تجلیل و گرامیداشت صورت گرفت.

مجیب الرحمن شیرزاد در آغاز گفت: هدف از تجلیل قانون اساسی این است تا از دل‌وجان به آن باور داشته و به آن عمل نماییم. ایشان گفتند: پرسش اینجاست که اکثریت جامعه ما از قانون اساسی کشور به حیث وثیقه ملی آگاهی ندارند تا آن را آگاهانه تطبیق نمایند. پیام من به همه این است تا قانون اساسی کشور را که حیثیت قانون مادر را نسبت به سایر قوانین عادی دارد؛ مطالعه نموده آن را آویزه چشم و گوش خویش نمایند.

معاون مالی واداری گفت: قانون اساسی کشور از مدرن‌ترین قانون بر بنیاد ارزش‌های ما می‌باشد؛ اما شرط آن فهم درست و تطبیق درست از قانون اساسی می‌باشد. ما باید خود در تطبیق قانون پیشگام شده و در برابر نقض قانون صدای خویش را بلند نماییم و در پایان از آنانی که همه‌ساله به خاطر کمپاین گرامیداشت از قانون اساسی تلاش می‌نمایند سپاسگزاری نمود.

در ادامه لطف‌الله رحیمی متخصص کمیسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی در مورد جایگاه قانون، نیازمندی به قانون در جوامع بشری به خاطر تنظیم روابط و تعادل اجتماعی، اقتصادی و نقش قانون اساسی در دنیا صحبت نموده دلایلی؛ چون: تمرکز قدرت در دستگاه دولت، تجزیه کشورها و استقلال کشور را مبنا برای تدوین قانون اساسی کشورها نموده گفت: این قانون هیچ تعارضی با دین اسلام نداشته فقط در فهم و تطبیق درست است که قانون اساسی اعتبار آن افزایش پیدا می‌کند.

محمد ظریف علم ستانکزی رئیس ادارات بودجوی مرکزی یکی دیگر از سخنرانان این محفل گفت: پیدایش قانون اساسی کشور، تأثیر شریعت بالای قانون اساسی و همچنان فکر به وجود آمدن قانون اساسی برای اولین بار در زمان امیر شیرعلی خان توسط سید جمال‌الدین افغان به وجود آمده و در زمان شاه امان‌الله در قالب نظام‌نامه علیه تدوین و نافذ گردید. ایشان گفتند: در قانون اساسی موجود حقوق بیشتر برای اتباع در نظر گرفته‌شده تا وجایب برای اتباع کشور. وی گفت: ما می‌توانیم به دنیا اعلان کنیم که هم‌عقیده داریم و هم ارزش‌های بلند که قانون اساسی کنونی بر مبنای آن به وجود آمده و برخی از کشورهای غیر اسلامی از قواعد حقوقی اسلامی استفاده هم اکنون می نمایند.

این در حال است که اداره عالی بررسی به خاطر ارج گزاری و گرامیداشت قانون اساسی همه‌ساله این روز را تجلیل و به آن تجدید پیمان می‌بندند.

تازه ترین اخبار

دوشنبه ۱۴۰۳/۲/۳ - ۱۴:۱۸
Background image

برنامۀ آموزشی اساسات و مهارت های تفتیش برای مفتشین و کارمندان ادارۀ عالی تفتیش دایر گردید

برنامۀ آموزشی اساسات و مهارت های تفتیش برای مفتشین و کارمندان ادارۀ عالی تفتیش طی محفلی که در آن محترم مولوی نورحیدر صدر رئیس عمومی تفتیش عملکرد و خاص، محترم سید رحمن رحمن رئیس انکشاف. . .

دوشنبه ۱۴۰۳/۲/۳ - ۱۴:۱۰
Background image

امتحان برنامه آموزشی مفتیش تصدیق شده سکتور عامه  اخذ گردید

از بیست دو تن از مفتشین اداره عالی تفتیش و ریاست تفتیش داخلی ادارات و وزارت خانه ها که برنامه آموزشی مفتش تصدیق شده سکتور عامه(CPSA) را قبلا تمام نموده بودند، با حضور محترم سیدرحمن رحمن. . .

چهارشنبه ۱۴۰۳/۱/۲۹ - ۱۵:۴۴
Background image

جلسۀ اختتامیه هیئت موظف ادارۀ عالی تفتیش در وزارت اقتصاد تدویر یافت 

هیئت موظف ادارۀ عالی تفتیش جلسۀ اختتامیه خویش را پیرامون مسوده نتایج گزارش مفتشین ادارۀ عالی تفتیش در وزارت اقتصاد مورخ 8 شوال 1445 هـ ق، برگزار نمود که در آن محترم مولوی محمد عیسی راهب. . .

BACK TO NEWS