از هفدهمین سالگرد قانون اساسی کشور در اداره عالی تفتیش بزرگداشت شد

sao-af
سه‌شنبه ۱۳۹۹/۱۰/۲۳ - ۱۰:۳۶
sao

محفلی به مناسبت تجلیل از هفدهمین سالگرد قانون اساسی کشور با حضور داشت محترم امین الله یونسی، رئیس تفتیش سکتور دفاعی، امنیتی و مصوونیت اجتماعی، محترم صفی الله بری، رئیس تفتیش عواید، محترم لطف الله رحیمی، متخصص حقوقی کمیسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی، هیئت رهبری و کارمندان اداره عالی تفتیش، امروز سه شنبه 23 جدی 1399 خورشیدی، در تالار جلسات اداره تدویر یافت.

محفل با تلاوت آیات کلام الله مجید آغاز گردید. سپس محترم امین الله یونسی ضمن تشکری از حضور نماینده کمیسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی و کارمندان اداره در محفل، از کمیسیون محترم نظارت بر تطبیق قانون اساسی کشور بخاطر تلاش های خستگی ناپذیر شان جهت بزرگداشت از سالروز تصویب قانون اساسی اظهار قدردانی و سپاسگزاری نمود.

اقای یونسی هدف از تجلیل سالگرد قانون اساسی را تفهیم از محتوا و عمل کردن به آن دانست و افزود که تمام شهروندان افغانستان از قانون اساسی و ساختار های آن آگاهی کامل ندارند و این مستلزم برگزاری چنین برنامه هایی است.

وی در ادامه صحبت هایش پیرامون تاریخچه قانون اساسی در جهان و افغانستان پرداخته گفت: قانون اساسی فعلی کشور یگانه سند وثیقه ملی است که بیشتر از 16 سال به منصه اجرا قرار دارد و تمام حقوق اساسی سیاسی، مدنی، اجتماعی و فرهنگی شهروندان کشور، تساوی جنسیتی و حقوق فردی را بخصوص طی (38) ماده در فصل دوم تحت عنوان حقوق و وجایب اتباع در بطن خود گنجانیده است.

همچنان آقای یونسی استقلال خواهی، آزادی خواهی، ملت سازی، تحکیم وحدت ملی و ثبات و پایداری نظام سیاسی و حقوقی را از جمله عناصر اصلی قانون اساسی کشور عنوان نمود و بیان داشت که با گذشت زمان برخی از ماده های قانون اساسی نیازمند تعدیل است.

سپس محترم صفی الله بری، رئیس تفتیش عواید اداره عالی تفتیش پیرامون تاریخچه قانون اساسی افغانستان پرداخته و قانون اساسی فعلی را از دید زمان یکی از طویل ترین قانون اساسی دانست. وی افزود این قانون حیثیت قانون مادر را دارد و هویت اتباع کشور را بیان می کند.

sao

در پایان محترم لطف الله رحیمی، متخصص حقوقی کمیسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی کشور از اداره عالی تفتیش در راستای برگزاری محفل سپاسگزاری نموده، هفدهمین سالگرد تصویب قانون اساسی را به نمایندگی از کمیسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی تبریک گفت. اقای رحیمی در مورد جایگاه قانون، نیازمندی به قانون در جوامع بشری به خاطر تنظیم روابط و تعادل اجتماعی، اقتصادی و نقش قانون اساسی در دنیا صحبت نموده قانون اساسی کشور را در منطقه بی نظیر خواند و ویژگی اصلی و اساسی این قانون را ثبات آن عنوان کرد.

sao

sao

تازه ترین اخبار

چهارشنبه ۱۴۰۳/۱/۲۹ - ۱۵:۴۴
Background image

جلسۀ اختتامیه هیئت موظف ادارۀ عالی تفتیش در وزارت اقتصاد تدویر یافت 

هیئت موظف ادارۀ عالی تفتیش جلسۀ اختتامیه خویش را پیرامون مسوده نتایج گزارش مفتشین ادارۀ عالی تفتیش در وزارت اقتصاد مورخ 8 شوال 1445 هـ ق، برگزار نمود که در آن محترم مولوی محمد عیسی راهب. . .

دوشنبه ۱۴۰۳/۱/۲۰ - ۱۰:۲۹
Background image

برنامه ختم و ترجمه قرآنکریم در ادارۀ عالی تفتیش پایان یافت

به اساس فیصله عالیقدر امیر المومنین حفظه الله و رئیس الوزراء و هدایت ریاست عمومی دعوت و ارشاد؛ تمام ادارات افغانستان در ماه مبارک رمضان برنامه ختم و ترجمه قرآنکریم را برای کارمندان خویش. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۹ - ۱۲:۲۳
Background image

سیمینار اصلاحی سه روزۀ برای مفتشین و کارمندان ادارۀ عالی تفتیش پایان یافت

سیمینار سه روزه اصلاحی برای مفتشین و کارمندان ادارۀ عالی تفتیش برگزار گردیده بود و در آن محترم الحاج مولوی محمد محسن هاشمی سرپرست ادارۀ عالی تفتیش، معاونین، مشاورین، رؤسا، آمرین، مفتشین. . .

BACK TO NEWS